مقاله

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف

مقدمه

امروزه با پیشرفته شدن صنعت و حرکت رو به جلوی انسان‌ها، ظروف یکبار مصرف جایگزین ظروف شیشه‌ای یا چینی شده‌اند. اختراع این ظروف، بسیار کمک‌کننده بود. ظروف یکبار مصرف از جمله ظروفی هستند که امروزه در تمامی مشاغل و مهمانی‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. این ظروف اولین بار توسط یک شخص آلمانی در 147سال پیش تولید شده‌اند. در ادامه به بررسی تاریخچه ظروف یکبار مصرف و کاربرد آن‌ها در دنیای امروز می‌پردازیم. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف)

تاریخچه ظروف یکبار مصرف

زادگاه تولید ظروف یکبار مصرف، به کشور آلمان برمی‌گردد. هرمن هنشل نخستین صحافی بود که به اختراع ظروف یکبار مصرف پرداخت. او اولین ظرف را در سال 1867 اختراع کرد. هرمن هنشل در اولین تولید خود، ظرف یکبار مصرف کاغذی را ساخت. سال‌ها بعد در کانزاس، مردی به نام ساموئل کرومباین به تولید لیوان کاغذی پرداخت. ساموئل که مسئول بهداشت عمومی شهر کانزاس بود، زمانی ایده ساخت و طراحی لیوان یکبار مصرف کاغذی به ذهنش خطور کرد که صف افراد برای نوشیدن آب عمومی را دید. در اول این صف مردی وجود داشت که از بیماری سل رنج می‌برد. آن مرد در لیوانی آب خورد که قرار بود باقی افراد صف نیز از آن لیوان برای نوشیدن آب استفاده کنند. در نتیجه بیماری سل که بیماری واگیرداری بود، به تمامی افراد صف منتقل می‌شد! این صحنه شخص ساموئل کرومباین را به فکر فرو داشت. او که مسئول بهداشت عمومی در شهر خود بود، به دنبال یافتن راه‌حلی برای جلوگیری از تکرار موضوع گشت. سرانجام در سال 1908، ساموئل کرومباین با اختراع لیوان کاغذی یکبار مصرف، مشکل بهداشت شهر خود را حل کرد. بدین علت، نام اولین اختراع لیوان کاغذی یکبار مصرف خود را، لیوان سلامتی گذاشت. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف)

خورشتی کوتاه کنگره رنگی خورشتی ۲۵۰ سفید ماستی ۲۷۰۰ شفاف pp

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

زمانی که تولید ظرف و لیوان کاغذی شایع شد، مابقی اشخاص در نقاط مختلف جهان، خواستار ارائه و تولید این ظروف در کشور خود شدند. بدین صورت کارگران پروژه‌ها و فعالیت‌های ساختمانی، اعم از مردان و زنان، برای صرف ناهار از ظروف یکبار مصرف کاغذی استفاده می‌کردند. این فراگیری در سال 1930 رخ داد. بعد از گذشت جنگ جهانی دوم، پلاستیک و پلی استرن به دلیل ضدآب بودن و سبک وزنی، جایگزین بسیار خوبی برای کاغذ می­باشند. بدین صورت تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف، به جای استفاده از کاغذ برای تولید ظروف، از پلاستیک استفاده کردند. پلاستیک به دلیل دارا بودن ویژگی شکل‌گیری سریع، موجب تولید اشکال مختلف ظروف شد. استفاده از این جایگزین به صرفه، در میان تولیدکنندگان کشورهای جهان به سرعت رواج پیدا کرد. به طوریکه بسیاری از افراد در زندگی و مشاغل روزمره خود، از ظروف پلاستیکی استفاده کردند.

در سال 1948، رستوران مک دونالد از ظروف یکبار مصرف برای سرویس‌دهی خود استفاده کرد. این رستوران در اوایل فعالیت خود به مدت زمان کوتاهی تعطیل شد. سپس مالک رستوران مک دونالد، به فکر اصلاح منو رستوران افتاد. در همین هنگام، بسیاری از کارگران شروع به دزدی از رستوران کردند و بسیاری از ظروف غذا را دزدیدند. بدین علت رئیس رستوران بعد از بازگشایی دوباره، دستور داد که ظروف یکبار مصرف در تمامی قسمت رستوران مورد استفاده قرار گیرد تا هم از دزدی جلوگیری شود و هم در زمان رسیدگی به مشتریان صرفه‌جویی گردد. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف)

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

امروزه نیز ظروف یکبار مصرف، نقش بسیار پررنگی در زندگی ما دارند. این ظروف حتی در گردش و تفریحات خانواده‌ها موثر واقع می‌شوند. بدین صورت افراد به جای جابه‌جایی ظروف شیشه‌ای که بسیار سنگین است و حتی احتمال شکستن آن ها نیز وجود دارد، می‌توانند از ظروف یکبار مصرف استفاده کنند. در ادامه به بررسی انواع ظروف یکبار مصرف و کاربرد آن‌ها در زندگی انسان‌ها می‌پردازیم. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف)

کابرد ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف، از جمله کالایی هستند که امروزه بسیار رایج شده‌اند. برای مثال در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، برای ارائه غذا، اکثرا از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌کنند. زیرا با استفاده از این ظروف، دیگر نیازی به شست‌و‌شوی مقدار اعظمی از ظروف نیست. همچنین با استفاده از این ظروف در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. ظروف یکبار مصرف، ظروفی همچون لیوان، بشقاب، قاشق، چنگال، ظروف بسته‌بندی و… را شامل می‌شود. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف)

در سال‌های اخیر، ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شده‌اند. زیرا استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی به حفظ محیط زیست و اکوسیستم کمک فراوانی می‌کند. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل وجود پلاستیک برای تولید، سال‌های زیادی در طبیعت باقی می‌مانند و غیرقابل تجزیه هستند. اما ظروف یکبار مصرف گیاهی به دلیل استفاده از گندم، نشاسته، ذرت و… در طی فرایند تولید، در طبیعت تجزیه می‌شوند. در ادامه به توضیح انواع ظروف یکبار مصرف و کاربرد آن خواهیم پرداخت. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف)

انواع ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف به دلیل طرفداران زیادی که دارد، در انواع جنس‌ها به فروش می‌رسد. کاربرد هریک از این ظروف با توجه به جنس تهیه شده آن، متفاوت است. برای مثال شما نمی‌توانید با جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به جای ظروف یکبار مصرف آلومینیومی، انتظار کارکرد سابق را داشته باشید. در ادامه به بررسی انواع و اقسام ظروف یکبار مصرف و کاربرد هریک از آن‌ها می‌پردازیم. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف)

ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی نمونه پیشرفته ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به شمار می‌روند. در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی از گیاهانی همچون گندم، نشاسته، ذرت و… استفاده شده است. بدین علت بعد از گذشت 2 الی 3ماه، در طبیعت تجزیه می‌شوند. همچنین ظروف یکبار مصرف گیاهی مانند ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، موجب سرطان نمی‌شوند! زیرا مواد پلیمری بکار رفته در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، در ظروف یکبار مصرف گیاهی وجود ندارد و برای تقویت بدنه و ضدآب بودن ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای پلاستیک، از عسل و موم آن استفاده می‌کنند. از جمله مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی می‌توان به وزن کم آن اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که ظروف یکبار مصرف گیاهی به دلیل استفاده از وسایل پیشرفته در فرایند تولید، و همچنین استفاده از گیاهان، از قیمت بالاتری نسبت به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برخوردارند! امروزه بسیاری از افراد به علت حفظ سلامتی بدن و محیط زیست، از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده می‌کنند. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف)

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از اولین ظروف یکبار مصرف تولید شده به شمار می‌رود. این ظروف به علت سبک وزن بودن، قابلیت حمل سریع را فراهم می‌کنند. بدین علت ظرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. این ظروف از گرانول‌های شیمیایی ساخته شده‌اند. طبق تحقیقات دانشمندان، اگر افراد در ظروف پلاستیکی نوشیدنی و یا غذاهای داغ مصرف کنند، امکان ابتلا به سرطان در بدن‌شان افزایش می‌یابد. همچنین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل غیرقابل تجزیه بودن، به محیط زیست و اکوسیستم جانوران آسیب جدی‌ای وارد می‌کنند. البته برخی از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هستند که قابلیت بازیافت دارند. بر روی این ظروف علامت اس پی آی وجود دارد. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل بکارگیری ماده استایروفوم، با قیمت کمتری نسبت به ظروف یکبار مصرف گیاهی به فروش می‌رسند. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف )

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی، ظروفی هستند که کارایی بالایی دارند. این ظروف که از آلومینیوم ساخته شده‌اند، قابل استفاده در فر و مایکروویو هستند و ذوب نمی‌شوند. همچنین می‌توان ظروف یکبار مصرف آلومینیومی را در فریزر گذاشت بدون آنکه نگران یخ زدن ظرف باشیم. از مزایای دیگر این نوع ظروف می‌توان به مستحکم و سبک بودن آن اشاره کرد. همچنین با استفاده از این ظروف دیگر لازم نیست نگران باکتری‌ها باشید زیرا درب این نوع ظروف از فاسد شدن غذا و رشد انواع میکروب‌ها جلوگیری می‌کنند. اگر خواهان گرم ماندن غذای‌تان هستید، استفاده از ظروف یکبار مصرف آلومینیومی به شدت به شما پیشنهاد می‌شود. زیرا جنس بدنه این ظروف، از دمای غذا محافطت می‌کند. همچنین در برابر سرما و گرما مقاوم بوده و تغییر شکل نمی‌دهند. بدین علت ظروف یکبار مصرف آلومینیومی نسبت به سایر ظروف یکبار مصرف، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.ظروف یکبار مصرف آلومینیومی، باعث حفط محیط زیست می‌شوند و قابل بازیافت نیز می‌باشند! (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف )

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف فومی

این نوع ظروف به علت وزن بسیار کم، محبوبیت دارد. همچنین ظروف یکبار مصرف فومی از جمله ظروفی هستند که از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کنند. قابلیت حمل و نقل این نوع ظروف به دلیل وزن سبک‌شان، بسیار بالا است. بدین علت بسیاری از افراد برای حمل شیرینی و یا غذاهای نذری، از ظروف یکبار مصرف فومی استفاده می‌کنند. (نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف )

ظروف یکبار مصرف کاغذی

ظروف یکبار مصرف کاغذی، از اولین نوع اختراع بشر در زمینه ظروف یکبار مصرف به شمار می‌روند. بر روی این ظروف می‌توان انواع لوگوهای مختلف را چاپ کرد. بدین علت بسیاری از رستوران‌ها برای تبلیغ کار خود، از ظروف یکبار مصرف کاغذی استفاده می‌کنند. همچنین با استفاده از این نوع ظروف، دیگر لازم نیست نگران به خظر افتادن سلامتی‌تان باشید. ( نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف )

با توجه به مباحث مطرح شده، در ادامه به انواع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

انواع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

همانطور که گفته شد، ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از انواع پلیمر تولید شده‌اند. باتوجه به نوع پلیمر بکار رفته در تولید، ویژگی و کاربرد این ظروف متفاوت خواهد بود. درحال حاضر، در خط تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، از 4 نوع پلیمر متفاوت استفاده خواهد شد که در ادامه به دو نوع از محبوب‌ترین آن‌ها به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

ظروف یکبار مصرف پلی استایرنی(ps)

ظروف پلی استایرنی دو نوع دارد. نوع اول این ظروف، به ظروف پلی استایرنی هایمپک معروف‌اند. همچنین نوع دوم آن، ظروف پلی­استایرنی کریستال نام دارد.

ظروف پلی استایرنی هایمپک: این ظروف به رنگ مات و سفید در بازار یافت می‌شوند. در دستور تولید ظروف پلی استایرنی هایمپک، از ماده استایرن استفاده شده است. دانشمندان با تحقیقات و آزمایشات بسیار دریافتند که مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ در این ظروف به علت وجود ماده استایرن، سرطان‌زا می‌باشد. بدین علت برخی از کشورهای پیشرفته جهان، استفاده از این نوع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را ممنوع کرده‌اند.

ظروف پلی استایرنی کریستال:این نوع ظروف اغلب به شکل شیشه‌ای و شفاف ساخته می‌شوند. ظروف پلی استایرنی کریستال، از نظر استحکام در سطح بالایی قرار دارند اما حالت شکنندگی نیز دارند. امروزه تولید این نوع ظروف پایین می‌باشد.

ظروف یکبار مصرف پلی پروپیلنی(pp)

ظروف پلی پروپلینی از لحاظ استحکام در درجه نسبتا بالایی قرار دارند. همچنین این نوع ظروف با توجه به مواد بکار رفته در فرایند تولید آن، در صورت استفاده با مواد غذایی یا نوشیدنی‌های داغ، موجب سرطان برای شخص مصرف‌کننده نمی‌شوند. بدین علت این نوع ظروف، طرفداران بیشتری نسبت به سایر انواع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارد.

بنابراین ظروف یکبار مصرف باتوجه به مواد بکارر رفته در فرایند تولید، می‌توانند متفاوت باشند. آنچه که حائز اهمیت است، توقع کارکرد شما از نوع ظرف می‌باشد. باتوجه به انتظارات خود، می‌توانید هریک از ظروف گفته شده را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده کنید، حتما به استانداردهای درج شده دقت کنید تا در فرایند استفاده به مشکل برنخورید.

بشقاب کریستال آبرون پیش دستی شفاف pp پیش دستی VIP

نگاهی به تاریخچه ظروف یکبار مصرف

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *